Skoči na vsebino

NOVICA

16. 9. 2010

Plačljive SMS vsebine oz. storitve informativne in zabavne narave za mobilne telefone

 

V medijih (predvsem tiskanih ter televizijskih oglasih) in v zadnjem času vedno več tudi na spletu se pojavlja precej podjetij, tako domačih, kot tudi tujih, ki ponujajo različne plačljive vsebine za mobilni aparat (melodije, slike, ozadja, ipd.), ki jih potrošnik lahko naroči s poslanim SMS sporočilom. Ponudniki tovrstnih storitev oglašujejo tudi brezplačne vsebine, naročilo katerih je povezano z včlanitvijo v enega od t.i. SMS klubov, kar pa največkrat vodi k sklenitvi pogodbe na daljavo in s tem prejemanjem določenega števila plačljivih SMS sporočil. Takšno včlanjevanje poteka tudi preko sodelovanj v nagradnih igrah, reševanj križank in podobno.

 

Z včlanitvijo v določen SMS klub, v okviru katerega potrošnik prejema plačljiva SMS sporočila, se torej med potrošnikom in podjetjem ustvari pogodbeno razmerje. Gre za t.i. pogodbo, sklenjeno na daljavo, za katero po Zakonu o varstvu potrošnikov (ZVPot) veljajo posebna pravila.

 

Z vidika oglaševanja oziroma splošnega opravljanja te dejavnosti v razmerju do potrošnikov mora podjetje paziti, da ne krši določil Zakona o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami (ZVPNPP). Slednji določa, kdaj se oglaševanje ali druga poslovna praksa podjetja šteje za zavajajočo. Konkretnih pravil glede oglaševanja, ki bi na splošno veljala za vse primere, ni mogoče postaviti. Na splošno lahko zgolj zapišemo, da mora podjetje, ki ponuja svoje blago ali storitve na daljavo, to izvajati predvsem na način, ki ne zavaja potrošnikov, npr. ne sme navajati neresničnih informacij, ne sme izpustiti informacij, ki so bistvene za potrošnikovo odločitev, ali takšnih informacij skrivati.

 

Bistveno torej je, da je potrošnik, med drugim pred sklenitvijo pogodbe, seznanjen s točno navedbo tehničnih korakov, ki vodijo do sklenitve pogodbe, t.j. opisom celotnega postopka naročila, npr. v prvem brezplačnem SMS-u, ki ga prejme s strani podjetja, je zapisano: poslati je treba SMS s kodo XXXX na številko 1234, na podlagi katerega bo potrošnik prejel brezplačen povratni SMS, v katerem bodo zapisani podatki o klubu, v katerega se včlanjuje ter morebitni pogoji, ki ne izhajajo iz predložene ponudbe. S potrditvijo prejetega SMS sporočila bo potrošnik včlanjen v SMS klub XY itd.

 

Podjetje nato npr. potrošnika po prejemu potrošnikovega SMS naročila in pred dejansko sklenitvijo pogodbe pozove (tudi) k ogledu in potrditvi splošnih pogojev, ki so objavljeni na spletni strani (v sporočilu mora biti navedena spletna stran) in so del pogodbe, potrošnik pa brez strinjanja z njimi oziroma njihove potrditve pogodbe ne more skleniti oziroma se, če jo kljub temu sklene (skrb potrošnika je torej, da si pogoje, ki so mu lahko dostopni, prebere in se tako z njimi seznani), šteje, da se je s pogoji strinjal. Pogodbeni pogoji pa potrošnika seveda zavezujejo le, če je bil pred sklenitvijo pogodbe seznanjen z njihovim celotnim besedilom.

 

Glede na to, da gre za sklenitev pogodbe, je seveda nujno, da ena pogodbena stranka drugi sporoči, da želi od pogodbe odstopiti oz. jo prekiniti, kar v konkretnem primeru predstavlja odjava od naročenih storitev. Ponudniki običajno že v SMS sporočilu ponujajo možnost odjave, prav tako so na spletnih straneh, kjer objavijo tudi celotne splošne pogoje, dodana pojasnila v zvezi s prijavo oz. odjavo od storitev.

 

Glede na prejeta vprašanja v preteklosti ter v izogib kršitvam s strani podjetij, ki se ukvarjajo s to dejavnostjo, je Tržni inšpektorat RS na svoji spletni strani v rubriki "Pogosta vprašanja" v vprašanju št. 149 in med novicami že objavil prispevek na temo pogojev, ki jih mora izpolnjevati ponudnik za opravljanje takšne dejavnosti in določila predpisov, ki jih mora spoštovati.

 

Pri tem naj povemo, da je Tržni inšpektorat RS poleg rednega nadzora, ki ga opravlja, in nadzora po posameznih prejetih prijavah, tudi v preteklosti že izvajal poostren nadzor tega področja.

 

V kolikor je potrošnik prepričan, da se na prejemanje plačljivih SMS sporočil ni naročil, mu svetujemo, da najprej od pošiljatelja (podatke o slednjem lahko pridobijo tudi s strani njihovega mobilnega operaterja) zahteva dokazila o naročilu na takšna sporočila, ob tem pa naj od pošiljatelja v izogib morebitnim nadaljnjim stroškom zahteva tudi odjavo od prejemanja takšnih sporočil.

 

Zahteva po vpisu telefonske številke je lahko v tem pogledu zelo podobna zahtevi po vnosu številke bančne oz. kreditne kartice, saj lahko vsaka izmed teh predstavlja plačilno sredstvo.

 

V kolikor bi se izkazalo, da podjetje krši določila glede sklepanja tovrstnih pogodb, lahko Tržni inšpektorat RS v primeru ugotovljenih kršitev zoper pošiljatelja ustrezno ukrepa, morebitni zahtevek za povračilo nastalih stroškov pa bodo potrošniki lahko od pošiljatelja, če jim ga ta ne bo prostovoljno povrnil, uveljavljali le preko sodišča.

 

Kadar pa prejemnik plačljivega SMS sporočila kot dokaz o sklenitvi pogodbe od ponudnika storitve prejme izpolnjen kuponček z lažnimi podatki oz. tujim podpisom (v zadnjem času se je namreč izkazalo, da so nekateri ponudniki na raznih uličnih promocijah preko svojih promotorjev zbirali naročila, pri čemer naj bi promotorji sami izpolnjevali kartončke), ki naj bi ga prejemnik izpolnil, potrošnikom svetujemo, da se v zvezi z morebitnim kaznivim dejanjem obrnejo na organe pregona, morebitni zahtevek za povračilo nastalih stroškov pa lahko od pošiljatelja, če ga ta ne bo prostovoljno povrnil, uveljavljajo le preko sodišča.

 

V primerih, ko pošiljatelj pridobi osebne podatke brez pravne podlage – torej brez privolitve, pa naj se prejemnik obrne tudi na Informacijskega pooblaščenca, ki je pristojen za nadzor nad izvajanjem Zakona o varstvu osebnih podatkov.

 

Za spore med naročnikom in operaterjem je pristojna Agencija za pošto in elektronske komunikacije. Ponudniki mobilnih storitev oz. operaterji so namreč tisti, ki tovrstnim podjetjem omogočajo komunikacijsko pot za pošiljanje takšnih vsebin. Vendar pa gre v vsakem primeru za telefonsko številko kot osebni podatek, s katerim se zavezuje uporabnik oz. naročnik, ki pa je dolžan tudi preveriti postavke na računu, izdanem s strani mobilnega operaterja.

 

Glede možnosti blokiranja prejemanja plačljivih sporočil na določeno telefonsko številko, pa se morajo uporabniki obrniti na svojega operaterja.

 

 

NASVET POTROŠNIKOM

 

Potrošnikom torej svetujemo previdnost pri zaupanju osebnih podatkov, torej tudi mobilne številke, predvsem pa naj, v kolikor so prepričani, da se ne želijo zavezati k prejemanju plačljivih SMS vsebin, ne odgovorijo na SMS sporočilo, ki jih vabi, da potrdijo svoje članstvo v SMS klubu.