Skoči na vsebino

ZGODBE

Dogodki iz vsakdanje prakse tržnega inšpektorja

 

V nadaljevanju objavljamo nekaj zgodbic iz resničnega življenja, kako delo na črno ali siva ekonomija škoduje nam, potrošnikom. Zgodbice so sicer vzete iz resničnih primerov, vendar so za potrebe te objave prirejene tako, da se ne prepoznajo resnične osebe, ki so to doživele.

 

 

Jutranja kavica

 

Zjutraj gremo v lokal na kavico, za katero plačamo 1,50 EUR oziroma 2 EUR, gostinec pa nam za to ne izda računa. Mi sami ne bomo s tem privarčevali nič, saj smo kavo plačali po polni ceni, gostinec pa te kave (in koliko drugih še?) ne bo prijavil v okvir svojega prometa, ampak bo ta denar dal v svoj žep. Na ta način bo državnim organom prikazoval nižje dohodke od prometa od dejanskih, zaradi česar bo deležen drugih ugodnosti države in lokalne skupnosti (brezplačen vrtec, ipd.), ki pa nam, ki smo kavo pošteno plačali, ne bodo dostopne, ker s svojo plačo, ki jo dobimo, presegamo cenzus.

 

 

Rojstni dan

 

Ste se odločili, da boste otroku za rojstni dan kupili torto pri eni izmed nadobudnih pekarskih mojstric, ki svoje izdelke oglašuje preko Facebook profila, ni pa ustrezno registrirana za opravljanje svoje dejavnosti in tako torte peče na črno? Ste pomislili na to, da vam ali komurkoli drugemu v primeru, če bo vaš otrok zaradi torte dobil kakršnokoli alergijsko reakcijo, inšpekcijske službe ne bodo mogle na noben način pomagati, ker ne gre za registriran subjekt, ampak boste morali svoje pravice iskati zgolj na sodišču? Po drugi strani pa sta v prekršku oba: tako vi, kot pekarska mojstrica. Vi zaradi sostorilstva pri delu na črno, pekarska mojstrica pa zaradi dela na črno. Za oba je predpisana tudi globa.

 

 

Zamenjava ventilov na radiatorjih

 

Ob koncu ogrevalne sezone se odločimo za zamenjavo navadnih ventilov na radiatorjih z varčnejšimi termostatskimi ventili. Poiščemo obrtnika, s katerim se dogovorimo, da nam izvede dobavo in zamenjavo 3 ventilov, vse skupaj za 120 EUR, če mu plačamo na roko, brez računa, oziroma 160 EUR, če nam izstavi račun. Ker gledamo na vsak evro, smo se odločili za cenejšo varianto in po opravljeni zamenjavi plačali 120 EUR.

 

Prišli so hladnejši dnevi in ogrevalna sezona, radiatorji so pridno greli, dokler… ni bila nekega dne cela dnevna soba v vodi. Ali je bil vzrok ventil, ali napačna vgradnja, ne vemo. Vemo pa, da v kolikor bi imeli račun izvajalca, bi lahko reklamirali opravljeno storitev in od njega zahtevali tudi povrnitev celotne škode, ki je nastala zaradi poplave!

 

Še finančna plat: 40 EUR smo "privarčevali", ker nismo prejeli računa, kar nas je stalo 160 EUR za ponovno menjavo ventilov ter 1.400 EUR za povzročeno škodo, torej skupaj 1.560 EUR.

 

 

Vzdrževanje vozila

 

Danes večina nas gleda na vsak evro, ki ga lahko privarčujemo pri raznih obveznih opravilih vzdrževanja vozil. Tako se dogovorimo z mehanikom, ki ga na videz poznamo, da nam bo opravil redni servis na našem starejšem vozilu, kjer bo zamenjal tudi zobati jermen in vse kar sodi zraven, ker je minilo že pet let od zadnje zamenjave. Da bo cena še bolj ugodna, mehanik sam predlaga servis brez računa, mi pa se s predlogom strinjamo in pričakujemo, da bomo privarčevali skoraj polovico zneska, kot če bi vozilo peljali na pooblaščeni servis.

 

Po opravljenem servisu se vozimo pol leta, nakar obstanemo na cesti z veliko okvaro, ker zobati jermen ni bil pravilno in dovolj napet. Soočimo se s stroški popravila, ki so preko 2.000 EUR. Ne spomnimo se niti, kdaj nam je mehanik izvedel redni servis, prav tako pa nimamo nobenih dokazil, da smo bili pri tem mehaniku, ki se zagovarja, da on na tem vozilu ni nikoli izvajal rednega servisa vozila.

 

Začne se trnova pot, kako na sodišču dokazati, da je ravno ta mehanik resnično izvajal redni servis na našem vozilu ter kdaj, ko pa nimamo nobenih dokazil o opravljeni storitvi. Plačujemo stroške odvetnika na sodišču, uspeh pa je vprašljiv, če bomo uspeli vse to dokazati. Na koncu se potrdi stari rek, da je najcenejši nakup na koncu najdražji nakup.

 

 

Verižna motorna žaga

 

Pred časom smo na našem domu kupili verižno motorno žago za 30 EUR, ki nam jo je prodal prodajalec iz tujine in nam zagotovil, da je žaga povsem nova in nerabljena. Pri tem računa nismo dobili, navodila za uporabo in garancijski list pa naj bi bila priložena v škatli, v kateri se je nahajala žaga.

 

Ko smo pred kratkim želeli z našo novo žago razžagati nekaj polen, smo bili prepričani, da bomo to delo opravili zelo hitro, saj imamo vendar novo motorno verižno žago. Žago smo sestavili, nalili vanjo gorivo in pričeli z delom. Po približno pol urnem delu se nam je žaga ustavila, saj je prišlo do okvare. Kljub našemu prizadevanju žage nismo več uspeli spraviti v pogon. Delo smo tako predčasno zaključili, naslednji dan pa smo jo odnesli na prvi servis za tovrstne stroje, kjer so nam povedali, da je prišlo pri žagi do okvare motorja in da nas bo popravilo stalo okoli 50 EUR, saj za našo žago nismo prejeli garancije, veljavne v Sloveniji, prav tako nismo prejeli računa, na podlagi katerega bi dokazovali nakup.

 

Glede na takšno stanje smo imeli dve možnosti. Ali damo žago v popravilo in seveda plačamo popravilo, za katerega bi plačali več kot 1,5 krat več, kot smo dali za žago prodajalcu, ali pa žago odnesemo domov in jo shranimo v našem skladišču oziroma jo damo v reciklažo. Če bi kupili žago pri prodajalcu, ki ima registrirano dejavnost v Sloveniji, bi nam le-ta izdal račun in garancijski list ter navodila za uporabo v slovenskem jeziku.

 

 

Izdelava tatuja

 

Ste se odločili za poslikavo svojega telesa? Preko oglasov ste poiskali tatu mojstra, ki pa ni registriran za opravljanje svoje dejavnosti in dela na črno. Ste pomislili, kaj se lahko zgodi, če orodje za izdelavo tatuja in barva nista ustrezna? Ob kakršnihkoli komplikacijah zaradi neustreznosti le-teh, tržni inšpektor ne more ukrepati, reklamacijo za opravljeno storitev pa lahko potrošnik uveljavlja le na sodišču. V takem primeru lahko Tržni inšpektorat RS zgolj prepove izvajalcu storitve opravljanje te dejavnosti in izreče globo zaradi dela na črno. Lahko da je ta izvajalec storitve brezposeln in je zaradi tega deležen določenih ugodnosti, ki pa vam, ki ste izdelavo tatuja plačali, niso dostopne

 

 

Prodaja češenj

 

Na začetku poletja vam drevesa obrodijo več češenj, kot jih lahko sami pojeste ali podarite. Z viški češenj napolnite zabojčke in jih postavite v avtomobilske prtljažnike ali na priročne stojnice ob cestah, na ulice ali na trge ter prodajate mimoidočim.

 

Če svojega gospodarstva pred prodajo niste vpisali v register kmetijskih gospodarstev, ali če prodajo vršite, ne da bi imeli za prodajo ustanovljeno in ustrezno registrirano podjetje ali samostojno podjetništvo, kršite določila Zakona o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno ZPDZC).

 

 

Talno ogrevanje

 

Potrošnik se je odločil za talno ogrevanje z električno energijo in izbral cenovno ugodnega ponudnika. Delo so opravili kot dogovorjeno. Po poskusno opravljenem zagonu mu je plačal na roko 9.000 EUR brez izdanega računa. Ko potrošnik četrti dan delovanja novega ogrevanja pride domov, zagleda polno stanovanje dima, smrad po zažgani izolaciji, poškodovana tla, ostal je brez elektrike. Pokliče izvajalca, ki mu zagotovi, da se bo oglasil naslednji dan. Ker ga v desetih dneh ni bilo, mu je zagrozil, da če ne pride naslednji dan, da ga bo prijavil, saj mu storitve ni opravil v skladu z dognanji stroke in njegovimi zagotovili. Zaradi pregretja sistema ogrevanja je nastala škoda tako na objektu, kot na samem sistemu ogrevanja. Izvajalec je ob ogledu "pogorišča" izjavil, da je delo strokovno opravil, da je zagotovo on sam posegal v inštalacijo, saj drugače do tega ne bi moglo priti in dejal, da ga lahko gre samo tožit, kjer bo zanesljivo zgubil, saj nima nobenih dokazil, kdo je bil izvajalec.

 

Da bi prihranil nekaj odstotkov, je najprej zaupal izvajalcu "na lepe oči", mu plačal tako za material, kot za delo brez kakršnegakoli potrdila o izročitvi denarja, vse na roko in za povrh še brez računa. Ostal je brez 9.000 EUR, "prihranil" pa je 1.800 EUR, ker ni plačal davka. Ta znesek pa je še nekajkrat preplačal, da je odpravil ugotovljene nepravilnosti. Zamenjati je moral namreč vse spoje v tleh, vso elektroniko - regulacijo, v treh prostorih je moral zamenjati parket, v kopalnici ploščice, prebeliti prostore, itd.

 

Ko mu je drug izvajalec zadevo uredil, je izstavil račun za 18.000 EUR (material in delo), dal pa mu je tudi garancijski list in navodila za uporabo. Od takrat mu talno ogrevanje deluje brez napak. Potrošnik je torej plačal 27.000 EUR, prvotnih 9.000 EUR pa ne bo dobil nazaj, saj je tožbo zaradi premalo dokazov zgubil, pa še vse stroške je moral plačati. Izučilo ga je, da od takrat naprej plačuje le na podlagi prejetega računa.

 

 

Nakup mobilnih telefonov

 

Potrošnik se je odločil, da bo svojima otrokoma kupil pametni mobilni telefon. Na spletu je našel ugodno ponudbo za 65 EUR po telefonu. S prodajalcem se je dogovoril za sestanek na parkirišču pred trgovino. Preden mu je izročil 130 EUR, ga je vprašal, če telefona delata. Prodajalec mu je zatrdil, da jih je že veliko prodal in da se še nihče ni pritožil. Če pa bi bilo s kakšnim telefonom karkoli narobe, naj ga pokliče in ga bo zamenjal. Potrošnik je doma odkril, da telefona ne delata - nočeta se niti prižgati. Poklical je prodajalca, ta pa mu je zatrdil, da so vsi njegovi telefoni v redu in da jih zagotovo ni kupil pri njem. Ker ni imel nikakršnega potrdila, da mu je karkoli plačal in ker za nakup ni dobil računa, s katerim bi lahko dokazal, da mu je prav on prodal telefona, ima sedaj doma dva neuporabna telefona. Strošek nakupa novih telefonov za otroka pa ga še vedno čaka.