Skoči na vsebino

NOVICA

Ob zaključku vseevropskega meseca kibervarnosti

 

Kot smo na naših spletnih straneh že obveščali, je mesec oktober mesec kibervarnosti – torej mesec, ko v vseh državah članicah Evropske unije potekajo kampanje ozaveščanja o pomembnosti kibernetske (spletne) varnosti. V Sloveniji smo na številne pasti, ki prežijo na potrošnike pri spletnem nakupovanju, opozarjali predvsem SI-CERT, Evropski potrošniški center, Javna agencija za zdravila in medicinske pripomočke ter Tržni inšpektorat RS. Skupno sporočilo potrošniku je, naj se pred vsakim prvim nakupom v spletni trgovini čim bolj pozanima o prodajalcu; kakšna so mnenja ostalih kupcev, koliko je spletna trgovina stara, so na voljo dovolj natančni podatki o podjetju, ki stoji za spletno trgovino ipd. V ta namen je bila izdelana tudi »infografika«, ki združuje najpomembnejše nasvete in opozorila o varnem spletnem nakupovanju, potrošnika pa v primeru težav pri nakupovanju usmerja na pristojne institucije. Omenjena publikacija je dosegljiva na spletni strani www.varninainternetu.si, kjer si potrošniki lahko, med drugim, preberejo tudi primere najpogostejših goljufij na spletu in ogledajo 4 nove izobraževalne videe, ki opozarjajo na izsiljevalske viruse, izsiljevanje z intimnimi posnetki, prevare na AirBnB platformi in prevare pri spletnem nakupovanju.

 

V nadaljevanju izpostavljamo še nekaj konkretnih primerov goljufij, s katerimi so se srečali na Evropskem potrošniškem centru (www.epc.si):

 

- Monclerwesteoutlet.de je ena od spletnih trgovin, za katero se na prvi pogled zdi, da je nemška, vendar to ne drži. Jezik spletne strani, predvsem pa spletni naslov s končnico .de potrošnike pogosto zavedeta, da gre za nemško spletno trgovino. Pri natančnem pregledu vsebine lahko opazimo, da je besedilo v »polomljeni« nemščini – ker je eden od znakov tveganja – po dodatnem preverjanju spletne strani s pomočjo spletnega orodja »Whoisdomain« pa ugotovimo, da gre najverjetneje za kitajsko podjetje. Potrošnik, ki je na omenjeni spletni strani opravil nakup, je pričakoval plašč višjega kakovostnega razreda iz Nemčije, prejel pa pošiljko s Kitajske, pri čemer plašč seveda ni bil pričakovane kvalitete, saj je šlo za ponaredek.

 

TOREJ POZOR: Na podlagi naslova spletne strani ne moremo sklepati o sedežu podjetja.

 

- obljube vračila denarja v primeru nezadovoljstva z izdelkom:  velikokrat potrošnik meni, da je nakup na daljavo varen, če je izdelek možno plačati po povzetju in/ali prodajalec obljublja vračilo celotne kupnine v primeru nezadovoljstva z izdelkom. Tudi tu je potrebna previdnost!  Eden takih izdelkov, za katerega se na spletni strani oglašuje 100% vračilo denarja, je izdelek Optimaskpro. Spletna stran je v celoti v slovenskem jeziku, vendar je sedež podjetja Optimask Pro LLC na naslovu 633 W 5th St, Los Angeles, CA 90071, ZDA. Prodajalec ob redni uporabi uporabnikom obljublja izboljšanje vida: »Če ne boste dosegli želenih rezultatov, lahko izdelek vrnete. Povrnili vam bomo celotno kupnino. Doseganje sreče zahteva potrpežljivost, trud in vztrajnost.« Vendar pa je izkušnja potrošnikov drugačna. Uporabniki, ki so zaradi neučinkovitosti želeli izdelek vrniti, so naleteli na neodzivnost ponudnika in težave pri uveljavljanju zahtevka za vračilo plačanega zneska. Glede na to, da je sedež podjetja v ZDA, potrošniku žal ne more pomagati ne Tržni inšpektorat RS, ne EPC Slovenija. Podobne spletne strani podjetij s sedežem v ZDA so še: Valgomed, GraciniaLoss, EnergySaver Pro.


TOREJ POZOR: Obljuba vračila kupnine ni zagotovilo za kakovosten izdelek ali poštenega ponudnika.

 

- opozorili bi tudi na vrste spletnih goljufij, ki potekajo preko vedno bolj popularnih spletnih posrednikov oz. na spletnih platformah. Te so lahko specializirane za določeno vrsto blaga (npr. rabljena vozila) ali storitev (npr. nastanitve) ali pa ponujajo raznovrstno blago in storitve. Nekatere med njimi delujejo zgolj kot »oglasnik«, druge pa imajo lahko tudi aktivnejšo vlogo posrednika s tem, da omogočajo vso komunikacijo med iskalcem in ponudnikom, pa tudi plačilo kupnine.

 

Tudi ko gre za uveljavljene platforme, se med ponudnike lahko »vtihotapi« nepošten prodajalec. Na take primere je bil EPC opozorjen v zvezi s platformo Airbnb. Vsem primerom goljufij je bilo skupno to, da je navidezni ponudnik nastanitve na platformi ustvaril lažni profil in ponudbo. Prvi znak, ki kaže na morebitno goljufijo je, da skuša ponudnik komunikacijo iz platforme Airbnb preusmeriti na zasebni naslov, v primeru rezervacije pa bo v naslednjem koraku posredoval bančne podatke o računu, na katerega želi plačilo. Če boste na vse to pristali in izvedli plačilo, bo vaš denar zelo verjetno izgubljen. Kot uporabnik navedene platforme ste v procesu rezervacije in plačila zaščiteni samo, dokler celotna rezervacija in postopek plačila potekata izključno preko platforme in z uporabo plačilnih sistemov, ki jih ta zagotavlja. Za spletne posrednike sicer v veliki večini velja, da za vsebino objavljenih oglasov ne odgovarjajo, saj največkrat zgolj omogočajo objavo oglasa, medtem ko je vsebina oglasa odgovornost prodajalca.

TOREJ POZOR: V primeru dvoma o poštenosti ponudnika, ga preverite pri platformi. Neposredna nakazila na transakcijske račune fizičnih oseb odsvetujemo.

 

Mesec oktober se sicer končuje, ne končujejo pa se spletne goljufije in prevare, zato opozarjamo potrošnike na preudarno rabo svetovnega spleta.